Motori i oprema — 23 rujna 2020 -

Netko se svojedobno dosjetio ideje kako bi mogao u tijelo skutera zapakirati motocikl. Tada radikalan ali još uvijek pobjednički korak, rezultirao je da i danas, dvadeset godina kasnije imamo “Reference point” u klasi. Možda bi to mogao biti najkraći opis Yamahinog TMAXa koji je u međuvremenu dočekao brojne promjene zbog čega je obranio status i ostao bestseller ispred konkurencije koja, treba reći, također postaje sve ozbiljnija.

Za sezonu 2020 predstavljena je sedma izvedba TMAXa koja nosi promjene i dorade u raznim segmentima. Zapremina dvocilindričnog agregata zapremine 530 ccm u novom modelu povećana je na 562 ccm što sugerira već i sami novi naziv TMAX 560. Razlika u snazi nije velika, sa 46 KS pri 6.750 okretaja porasla je na 47,6 KS pri 7.500 okretaja. Teško je povjerovati da u Yamahi nisu uspjeli izvući više snage, razlog zasigurno leži u zadržavanju mogućnosti upravljanja vozačkom dozvolom A2 kategorije za što je trebalo ostati u okvirima do 35 kW odnosno točno tih 47,6 KS. Moment je s dosadašnjih 53 Nm skočio na gotovo 56 Nm pri identičnom broju okretaja od 5.250. Mišljenja smo da potrebe za ekstremnijom snagom na ovom skuteru niti nije bilo, ubrzanja su već do sada bila fascinantna u svim režimima vrtnje a maksimalna brzina od oko 180 kmh vjerujemo da će zadovoljiti veliku većinu korisnika Yamahinog skutera. Doduše, deklarirana maksimalna brzina iznosi 165 kmh, 5 kmh više od prethodnika što je rezultat promjenjenih omjera prijenosa u dorađenom CVT mjenjaču.

U vožnji se s tih nekoliko km razlike zapravo nećete previše zamarati i to će ostati tako sve dok TMAX bude pružao ovako moćna ubrzanja, s manje od 6 sekundi do 100kmh, u kombinaciji s gotovo savršenim ovjesom. Agregat je i dalje horizontalno položen i centralno smješten u dvostrukom aluminijskom okviru što je rezultiralo nižim težištem i adekvatnom raspodjelom težine odnosno posljedično većom stabilnošću i okretnošću. Zajedno sa upside down vilicom promjera 41 mm i horizontalno smještenim monoamortizerom ponašanje skutera u vožnji je gotovo idealno. Da bi upotpunili sliku, ne treba zaboraviti i kotače promjera 15“ te udobno sjedalo za maksimalni užitak u vožnji. Obično se ovjes i udobnost TMAXA u superlativima, ali uz čuđenje, uspoređuju s motociklima premda ne vidimo razloga zašto bi skuter morao biti inferioran u bilo kojem pogledu. Pogotovo ako se radi maksi skuteru čije namjena može ili čak treba biti identična onoj većim motociklima. Prihvaćanjem ove rečenice izlazimo iz rasprava o cijeni TMAXa koji ne prestaje biti nezaobilazna tema čim se spomene TMAX. Nismo arbitri ali apeliramo na činjenicu da svatko od nas polazi s različitih stajališta, bilo potreba, želja ili financija, te ne treba uvijek bezuvjetno braniti svoja u konačnici ipak subjektivna mišljenja. No da se vratimo na tehnički dio, nismo spomenuli vrhunski kočioni sustav s diskovima promjera 267 mm i četveroklipnim radijalnim kliještima sprijeda te stražnjim diskom promjera 282 mm. O snazi kočnica i doziranju možda najviše govori podatak da su iste takve kočnice donedavno krasile supersportske motore. TMAX je opremljen i ABS sustavom a sigurnosti pomaže i kontrola proklizavanja.

Vizualno, na novom modelu redizajniran je stražnji kraj i bočne linije. Završna obrada je na Yamahi već tradicionalno na visokoj razini kao što smo navikli i na prethodnim modelima. I dalje impresivnog izgleda, pozamašnih dimenzija i oštrih linija zadržava sve smjernice modernog dizajna. Ergonomija je slična kao na prošlom modelu, sjedalo je postavljeno nešto niže ili je to samo dojam zbog udobnosti s obzirom da sjedite kao u fotelji. Ovisno o načinu vožnje, sjedalo je dovoljno prostrano da poziciju možete i promijeniti. Instrumenti su kombinacija moderniziranog analognog brojača okretaja i brzinomjera između kojih je smješten digitalni TFT ekran putnog računala.

Zahvaljujući niskom težištu i centralno smještenom spremniku goriva zapremine 15 litara, ukupna težina od 218 kilograma čini se puno manjom već pri manevriranju na mjestu a nastavlja se i u gustom gradskom prometu. TMAX 560 odlično se snalazi po gradu, što zbog mahom neravne podloge koju vruhnski negira, što zbog ubrzanja koja dozvoljavaju da pobjegnete od prometa. S njim se nećete provući kroz ušicu igle ali se i u gužvi snalazi sasvim korektno. Zapravo i puno bolje nego što bi očekivali s obzirom na nemale gabarite. Točnije, iako djeluje glomazno, zapravo je izdužen pri čemu su retrovizori pozicionirani na način da lako izbjegavate najveću gradsku prepreku, one od automobila.

Obično se skuteri smatraju gradskim vozilima kojima je otvorena cesta samo povremena relacija ali kod TMAXa možemo malo okrenuli priču. Puno nam se više svidio na otvorenoj zavojitoj cesti gdje dolazi do izražaja impresivna lakoća upravljanja. Osim što ne osjetite neravnine, TMAX pruža savršen osjećaj u zavojima, čvrst je i izuzetno stabilan što je prvi korak ka povjerenju a kada ga jednom steknete onda vožnja postaje uživanje. Zamjerka ide testnom primjerku koji je bio opremljen dodacima iz Yamahinog asortimana dodatne opreme među kojima i niskim vizirom efektnog izgleda i idealnim za visoke temperature ali na otvorenoj cesti i pri dužim turama preferiramo serijsku zaštitu od vjetra. No, zato i postoji ponuda dodatne originalne opreme, jedan mali vizir za ljeto i jedan veliki za zimu.

Kad smo već kod dodatne opreme, publici koja želi više od standardnog TMAXa na raspolaganju je TECH MAX izvedba koja dolazi u crnoj boji a čija serijska oprema uključuje tempomat, grijanje ručki i sjedala, bluetooth povezivanje mobilnog uređaja, elektronski podesivi vjetrobran, podesivi stražnji amortizer, te prednju vilicu i kotače u zlatnoj boji. To zadovoljstvo će vas koštati dodatnih 11.000kn na osnovnu cijenu TMAXa od od 93.500kn.

Model 560 prirodan je slijed i još jedan korak u evoluciji ovog uspješnog skutera jer za revoluciju ionako još nema potrebe. Sve dok se traži komad više vrijedi ona stara o konju koji se ne mijenja dok pobjeđuje…

Share

About Author

mate