Povijest velikog Harley-Davidsona

Povijest velikog Harley-Davidsona: Od početka u drvenoj šupi do proslave jubilarnog rođendana pred 250.000 motociklista

Harley-Davidson vjerojatno je najpoznatiji proizvođač motocikala na svijetu sa sjedištem u Sjedinjenim Američkim Državama, u gradu Milwaukeeju savezne države Wisconsin. Sinonim je za vrhunske motore i beskonačno uzbuđenje, slično onom koje mogu dati neke kladionice, poput 22bet. Čak i ako smatramo 1903. početnom godinom ove svjetski poznate kompanije, mogli bismo isto tako uzeti u obzir i 1901. godinu, jer je tada Bill Harley dovršio prvi nacrt Harley motora. Godine 1903. isti Bill Harley i Arthur Davidson otkrili su svoj prvi dovršeni projekt motocikla, nazvavši ga prvim Harleyjevim motociklom. Bio je to trkaći motocikl, izgrađen u drvenoj šupi iznad koje je bilo ispisano ime „Harley-Davidson Motor Company”. Iste godine, Arthurov brat, Walter Davidson, pridružio se tvrtki. U vrlo kratkom vremenu, otvara se prva Harley-Davidson trgovina (1904.) i uspijevaju prodati tri Harley motocikla. U pravom američkom stilu, Harleyjev model pobjeđuje na utrci dugoj 15 milja (malo više od 24 kilometra) u Chicagu 1905. godine i iste godine Harley Motor Company zapošljava svog prvog zaposlenika. Godinu dana kasnije otvaraju veću tvornicu i zapošljavaju još petero ljudi. Iste godine (1906.) izrađuju prvi katalog motocikala na svijetu.

Velika pomoć u ratovima

Godine 1909. Harley-Davidson predstavlja svoj prvi V-twin bicikl s motorom od 1000 ccm koji je razvijao sedam konjskih snaga, a tri godine kasnije logo Bar & Shield prvi je put korišten i patentiran kao zaštitni znak. Izgradnja glavne tvorničke zgrade i onoga što je trebalo postati sjedište Harley-Davidsona na šest katova počinje 1912. godine, objekta koji se nalazi na aveniji Juneau u Milwaukeeju. Iste godine tvrtka počinje izvoziti u Japan, a američka mreža proteže se na 200 poslovnica. Godine 1913. osniva se trkaći odjel Harley-Davidsona, a godinu dana kasnije tvrtka počinje izdavati bočne prikolice, poznatije kao sidecar. Harley je postajao vrlo uspješan, a jedan od razloga bio je njegov ugovor s američkom vojskom. U vrijeme kada je došla 1917. godina i uključenje SAD-a u Prvi svjetski rat, jedna trećina sve proizvodnje Harley-Davidsona otišla je u američku vojsku, prenosi vozim.hr

Nakon gotovo 20 godina postojanja, Harley Davidson postaje najveći proizvođač motocikala na svijetu, a njihovi su se modeli do 1920. godine mogli kupiti u 67 zemalja širom svijeta. Osam godina kasnije, 1928., javnost prvi put upoznaju s dva motora s bregastim osovinama u seriji JD modela, koji mogu postići brzinu do 160 km/h. Godine 1936. Harley-Davidson predstavlja model EL koji je imao motor od 61 ccm, a kasnije je dobio nadimak Knucklehead i koristio ga je godinu dana kasnije (1937.) Joe Petrali u svrhu postavljanja novog rekorda na kopnu od 219 km/h. Nije koristio standardnu verziju, već ju je malo preinačio kako bi postavio novi brzinski rekord. Iste godine počinje proizvodnja prvih WL modela. Godine 1941. SAD se pridružuje Drugom svjetskom ratu i Harley prestaje proizvoditi civilne motocikle i sve svoje napore usmjerava na vozila za vojsku. Tijekom Drugog svjetskog rata koji završava 1945. Harley je napravio puno novih modela za vojsku, a najuspješniji vojni model bio je WLA, Harley ih je proizveo gotovo 90.000!

Brzi rast popularnosti

Godine 1946. predstavljen je trkaći motocikl 45ci flathead WR, a iduće godine Jimmy Chann osvaja prvo od tri uzastopna AMA Grand National prvenstva. Godina 1953. značila je prvi veliki jubilej – 50. godišnjica od osnutka. Četiri godine kasnije predstavljaju Sportster, jednu od Harleyjevih legendi. Malo poznata činjenica je ta da je Harley-Davidson 1960. godine proizvodio i skuter pod nazivom Topper, ali to je bio njihov prvi pokušaj u tom smislu, i ne baš uspješan. Iste godine tvrtka kupuje polovicu firme Aeronatica-Macchi, koja će kasnije proizvoditi jednocilindrične motore. Godine 1961. predstavljen je model Sprint, a 1962. Harley kupuje 60% tvrtke Tomahawk Boat Manufacturing Company i tamo počinje proizvoditi komponente od stakloplastike. Prvi FL dostupan s električnim startom je Electra-Glide 1965. godine, a model Sportster također dobiva električni starter.

Godine 1969. Harley-Davidson i American Machine and Foundry Company (AMF) spajaju se te nekoliko godina kasnije (1971.) predstavljen je FX 1200 Super Glide, kombinacija između XL i FL serije. Iste godine proizvedene su prve Harley-Davidson motorne sanke. Godine 1977. Harley predstavlja javnosti FXS Low Rider, jedinstveno vozilo koje je imalo vrlo nisku poziciju sjedala. FXEF Fat Bob predstavljen je 1979. godine. Nazvan je Fat zbog svojih dvostrukih spremnika plina, a 1980. godine izlazi još jedan model pod nazivom FXWG Wide Glide. Godina 1982. pokazala se kao savršeno vrijeme za novi model, FXR/FXRS Super Glide II, a 1983. osniva se Harley Owners Group. Ova grupa stvorena je za sve vlasnike motocikala Harley-Davidson diljem svijeta i raste iznimno brzo, dostižući brojku od više od 90.000 članova u samo šest godina.

Nezaboravna 2003. godina

Godina 1984. vrlo je važna godina u povijesti Harleyja jer su predstavili novi motor, V Evolution od 1340 ccm koji je u to vrijeme bio prisutan u pet njihovih modela. To je rezultat sedam godina razvoja, a ističe se jedan model opremljen ovim motorom, Softail. Dvije godine kasnije, Softail je ažuriran i nazvan Heritage Softail u isto vrijeme kada je tvrtka kotirana na američkoj burzi. Godine 1987. Harley Davidson pokreće program otkupa za model XLH 883 Sportster. Kroz ovaj program, oni koji su posjedovali takav model mogli su ga dvije godine mijenjati za punu vrijednost ili su mogli odabrati FL ili FX model. FLSTF Fat Boy predstavljen je 1990. godine. Godine 1993. 90 godina postojanja Harley-Davidsona slavi čak 100.000 ljudi koji su se vozili na paradi u Milwaukeeju. To je okupljanje ostalo upamćeno kao „Obiteljsko okupljanje”.

Godinu dana nakon njihove 90. godišnjice, 1994., Harley ulazi u utrke Superbikea, a dvije godine kasnije (1996.) otvara se novi centar za distribuciju dijelova i pribora u Franklinu, predgrađu Nashvillea i mjestu koje će se kasnije koristiti za skladištenje čitavog inventara. Novi objekt rasprostire se na preko 250.000 četvornih metara. Na Harleyevoj 95. godišnjici (1998.) pojavljuje se još više motociklista, otprilike 140.000 i voze se ulicama Milwaukeeja kao počast proizvođaču. Iste godine, Harley-Davidson započinje svoje prve operacije izvan SAD-a, točnije, u Manausu u Brazilu. Prvi motor predstavljen u novom stoljeću (2000.) je FXSTD Softail Deuce. Godine 2001. predstavljen je VRSCA V-Rod, motocikl inspiriran motociklom VR-1000, a godinu dana kasnije (2002.) Buell Firebolt dolazi na pozornicu. Godine 2003. Harley slavi 100 godina postojanja, a grad Milwaukee dočekuje više od 250.000 ljudi kao posljednju stanicu Open Road Toura.

U posljednjih 20-ak godina, Harley-Davidson suočio se s nizom problema i izazova, poput skandala s čestim prometnim nesrećama koje su izazivali vozači na Harley-Davidson Touring motociklima, pa štrajka 2007. godine i financijske krize koja je jako uzdrmala ovog proizvođača motocikla prije desetak godina. Sada se, pod sve jačim udarom električnih motocikala bore ostati na stabilnim nogama te pokušavaju ostati uključeni u najnovije trendove i moto-festivale, poput onog u New Yorku. Više od 118 godina prošlo je od osnivanja velikog Harley-Davidsona, a koliko mu je godina još preostalo, ostaje nam za vidjeti.

Prethodni članakMotoGP – Portimao 2021
Sljedeći članakZnate li kako s adekvatnim gumama možete uštedjeti na gorivu? Evo kako!